Terug naar overzicht
Blog

Effectief thuiswerken: Hoe hou je contact met je collega’s?

Communicatie is belangrijk in je dagelijks werk. Bij thuiswerken ben je niet fysiek in contact met je collega’s. Hierdoor mis je veel waardevolle kortstondige overlegmomenten. In dit artikel bespreken we hoe je vanuit huis effectief in contact kunt blijven met je collega’s.
Door: Marco Vader
Digitale werkplek

Tip 1: Gebruik een webcam (of juist niet)

Communiceren op afstand is lastiger dan in real life. Je wilt niet dat je boodschap verkeerd of negatief overkomt en daarom kan het gebruik van een webcam soelaas bieden. Toch kan het juist slim zijn om in sommige gevallen je webcam niet te gebruiken. Een webcam vraagt namelijk om een snellere internetverbinding. Indien deze niet beschikbaar is, bijvoorbeeld in gedeelde ruimten waar de wifi gedeeld wordt, compenseert de applicatie door de kwaliteit van de video (maar ook audio) omlaag te zetten. Dit heet adaptieve bitratestreaming. Indien de kwaliteit omlaag gaat, bestaat de mogelijkheid dat je elkaar niet goed meer kunt verstaan. Het uitzetten van de webcam wordt dan aangeraden.

IT Security

Tip 2: Stimuleer (de juiste) onderlinge communicatie

Het grootste probleem met thuiswerken is dat het contact met collega’s minder wordt. Of beter gezegd: anders. Om medewerkers aangelijnd te houden is het belangrijk dat je onderlinge communicatie goed faciliteert in je team. Dit kun je doen door de juiste tools aan te bieden.

Vanzelfsprekend is op de meeste werkplekken e-mail een veelgebruikt communicatiemiddel. Toch werkt e-mail bij thuiswerken minder goed. Dit komt doordat e-mail een relatief beperkt medium is. Berichten van verschillende onderwerpen en afzenders tuimelen al snel over elkaar heen. Dit zorgt voor minder efficiënte communicatie in je team. E-mail kan goed gebruikt worden voor talloze communicatie, maar ie kunt beter kiezen voor chatten met je collega’s. Zo hou je de snelheid hoog en is de onderlinge betrokkenheid van collega’s sterker.

Tip 3: Het doel van het overleg

Of je nu snel iets wilt bespreken over een bepaald project of je de algemene status quo van thuiswerk wilt bespreken: neem altijd van tevoren contact op voor een overleg. Het inplannen van overlegmomenten draagt aanzienlijk bij aan het efficiënter werken. Daarnaast helpt het door een keuze te maken in de vorm van overleggen:

1. Call (1 op 1)

Medium: Telefoon of online vergadering via Skype for Business of Teams
Voordeel: Snel, goedkoop en eenvoudig

2. Online-Meeting (tot ongeveer 10 deelnemers)

Medium: Online vergadering via Microsoft Teams
Voordeel: Eenvoudig te organiseren en op te nemen voor eventueel afwezigen

3. Bedrijfspresentatie (vanaf 10 deelnemers)

Plan een live gebeurtenis in via Microsoft Teams
Voordeel: Onderdeel van Office365 suite, eenvoudig deelbaar, eenvoudig te organiseren.

Microsoft Teams tijdelijk beschikbaar voor iedereen

Wil je communicatie met collega’s die thuiswerken stimuleren? Microsoft Teams is een ideale samenwerkingstool die communicatie vanuit huis vereenvoudigd. Microsoft Teams is onderdeel van Office 365. Wanneer je organisatie al een Office 365 licentie heeft, heb je waarschijnlijk Microsoft Teams al in je suite. Microsoft heeft de applicatie tijdelijk ook gratis beschikbaar gesteld voor iedereen. Zo kun je in deze periode werken aan een effectieve communicatie met je collega’s.

Meer weten over slimmer samenwerken?

Als organisatie wil je dat IT niet belemmerend werkt. Je zit niet te wachten op bestanden die verloren gaan of medewerkers die drie keer moeten inloggen om toegang te krijgen tot een bestand. Wat jou betreft moet IT helpen en samenwerking aanmoedigen. Je wilt dat medewerkers effectief samenwerken. Hoe je dat voor elkaar krijgt, bespreken we in dit e-book.

Meer weten?
Lees hier alles over:
-IT oplossingen voor de zakelijke markt
-Digitale werkplek

Wil je direct contact opnemen? Je kunt ons bereiken via info@previder.nl, op 088 - 332 3333, of via onze contactpagina.